Vanliga frågor vi som digitala marknadsförare ofta får.

Att sätta ett pris på en insats som sökmotoroptimering kan vara ganska svårt. Ofta har vi stött på många leverantörer som lovar guld och gröna skogar får väldigt liten insats.
Det är lite att jämföra det som att köpa en Ferrari till priset av en Dacia. Det rimmar inte.

Därför fokuserar vi på att debitera utefter den mängd antal timmar som vi anser ni kommer att behöva över ett år sett.

Google Ads i sig är helt och hållet styrt av kostnad per klick (CPC). Det innebär alltså att du enbart betalar för varje klick som kommer in på din hemsida. Varje klick däremot debiteras utefter en form av auktion.
Är ni flera som vill synas högt på samma ord är det inte sällan att det är den som betalar mest som syns bäst. Det är dock inte hela sanningen då du även kan tjäna/spara pengar på att ha en väl sökoptimerad hemsida/målsida dit dina annonser riktas.

Det som oftast skiljer leverantörer åt är hur dom debiterar sin så kallade hanteringsersättning. Alltså den kostnad dom tar ut för sätta upp kampanjer, följa utvecklingen och göra löpande justeringar.
Inte sällan debiteras detta utefter en procentsats, t.ex. 40% av spenderingen.
Vilket innebär att om du väljer att spendera 10 000 kr till Google så kommer totala insatsen kosta dig 14 000 kr (10 000 x 1,40).

Här skiljer vi oss lite från många andra då vi precis som med sökmotoroptimeringen vill jobba utefter faktiskt nedlagd tid. Alltså ska det inte kosta dig mer att höja din insats hos Google på kampanjer som går bra om vi inte lägger ner mer tid på kampanjen än tidigare.

Därför baseras vår hanteringsersättning på vad vi faktiskt lägger i tid varje månad på dina kampanjer.

Sökmotoroptimering är en av de insatser som ger bra avkastning under längst tid eftersom du ofta bygger grunden för så väl sökmotorannonsering som för besökare som kommer via sociala medier. 

Därför ska man inte bortse helt från SEO och dess kraft. Men man bör vara införstådd i att det inte är ett arbete som ger ett resultat på kort tid.